"Avioliitto on miehen ja naisen liitto" – kirkolliskokouksen päijäthämäläisedustajilla selvä kanta samaa sukupuolta olevien vihkimiseen
Kirkolliskokous kokoontuu Turun kristillisellä opistolla kahdesti vuodessa, touko- ja marraskuussa. Koronapandemian takia uuden kokouksen ensimmäinen kokoontuminen siirrettiin toukokuulta elokuulle. Seuraavat kirkolliskokousvaalit toimitetaan vuonna 2024. Kuva: Aarne Ormio/Kirkon kuvapankki
Aarne Ormio
Hollolalainen Aimo Koskelo aloittaa viidennen kautensa kirkolliskokouksessa.
– Talousvaliokunnassa on kesken isoja projekteja, joita olen ollut aloittamassa ja haluan viedä loppuun, hän perustelee intoaan alkavalle nelivuotiskaudelle.
Talousasiat ovat yrityselämässä uransa tehneen Koskelon alaa. Kirkolliskokouksen talousvaliokuntaan hän on kuulunut 12 vuotta.
– Tärkeintä on, että kirkko huolehtii perustehtävästään. Minkälaisten seinien sisällä sitä tehdään, on toissijaista. Perustoimintoihin pitää turvata riittävät taloudelliset resurssit.
Vaikka kirkon talous on Koskelon mukaan paremmassa mallissa kuin kuntien ja valtion, sopeutustoimia tarvitaan. Edustajakonkari karsisi kuluja muun muassa luopumalla tarpeettomista kiinteistöistä, kannustamalla seurakuntia tilojen monikäyttöön ja seurakuntien väliseen yhteistyöhön sekä tehostamalla kirkon hallintoa.
– Irtisanomiset ei ole ensimmäinen keino. Jokainen projekti ja investointi pitää viedä luupin alle, jotta nähdään, palveleeko pyrkimys kirkon perustehtävää.
Perustehtävät on kirjattu kirkkolakiin. Kirkolliskokous jätti viime istuntokaudella eduskunnalle vuodesta 2005 vireillä olleen ehdotuksen uudesta kirkkolaista, mutta eduskunnan hallintovaliokunta palautti sen takaisin valmisteluun.
– Oli yllätys, että ehdotus tuli takaisin. En ole lainoppinut, mutta kuitenkin siinä ymmärryksessä, että eduskunnalle kelpaava esitys saadaan valmiiksi alkavalla kaudella, Koskelo sanoo.
Ensimmäisen kautensa kirkolliskokouksessa aloittaa lahtelainen Vuokko Vänskä. Vänskä sanoo olevansa hyvin perillä tulevasta, koska on ollut valmistelemassa kokoukseen meneviä asioita neljän vuoden ajan kirkkohallituksessa.
– Kirkkolain kokonaisuudistus on kirkolliskokouksen ykkösasia. Valmisteluun palautetussa laissa on perustuslaillisia kohtia, joita pitää hioa, mutta ei mitään isompaa, hän sanoo.
Kirkkohallituksessa Vänskä on ollut pohtimassa kirkon talouden vakauttamista. Hän kertoo, että puhetta on ollut esimerkiksi vähällä käytöllä olevista ja huonokuntoista kiinteistöistä luopumisesta sekä seurakuntien yhdistämisestä. Hän haluaa kiinnittää huomiota myös kirkon jäsenmäärään.
– Verokertymän väheneminen ei vielä tunnu, mutta tulevaisuudessa asia on toinen, jos lapsia ei enää kasteta.
Vänskä ei halua vain pysäyttää jäsenmäärän laskua, vaan kääntää sen nousuun.
– Kristittynä toivon ja uskon, että se on mahdollista.
Hän näkee, että kirkon on pidettävä kiinni perinteistään ja otettava Raamatun sana niin kuin se on kirjoitettu.
– Olen kuullut sanottavan, että jos kirkko olisi ajatuksiltaan moderni, ihmiset tulisivat kirkkoon, mutta käytäntö ei tue ajatusta.
Vastakkaisesta strategiasta hän ottaa esimerkiksi etiopialaisen, konservatiivisen Mekane Yesus -kirkon, joka on maailman suurin luterilainen kirkko ja kasvaa edelleen.
Vänskän mukaan kirkko kaipaa perustekemisensä ja sanomansa terävöittämistä.
– Uskosta Jumalaan saa elämäänsä toivon, mutta kirkko kiinnostaa vähiten nuoria miehiä. Monille nuorille kirkon sanomalla ei ole merkitystä tai nämä eivät sitä tunne.
Kirkon uudistumista ajavaan Tulkaa kaikki -liikkeeseen kuuluvaa lahtelaista Pentti Rauhalaa ei kirkolliskokoukseen valittu, mutta hän toivoo kirkon uudistumiskehityksen jatkuvan.
– Kirkon strategia on kirkolliskokouksen iso kysymys. Onko kirkko instituutio, joka katsoo taakse ja sisään vai eteen ja ulos? Ollaanko laaja kansanliike vai suppeampaan ryhmään keskittyvä liike, joka lopulta marginalisoituu, Rauhala kysyy.
Ammattikasvatusneuvos Rauhalalla on myös kansantaloustieteilijän koulutus. Hänellekin tärkeintä on turvata kirkon hengellisen työn resurssit. Jäsenkatoa Rauhala lähtisi pysäyttämään tuomalla kirkon lähemmäksi aikuisten arkea.
– Rippikoulu on nuorten suosikki, mutta kirkon täytyy säilyttää yhteys ihmiseen senkin jälkeen. Laurea-ammattikorkeakoulussa, jossa olin rehtorina, oppilaitospastori on osa hyvinvointityöryhmää. Vastaavaa kirkollista läsnäoloa voisi lisätä myös työpaikoilla.
Eniten kirkolliskokousedustajia jakaa kysymys samaa sukupuolta olevien parien kirkollisesta vihkimisestä. Aimo Koskelolle ja Vuokko Vänskälle sopisi, ettei asiaa alkavalla kaudella käsiteltäisi ollenkaan.
– Edellisen kirkolliskokouksen 50-sivuisessa mietinnössä todetaan, että avioliitto on miehen ja naisen liitto, eikä yhteiskunnalliset trendit vaikuta kirkon oppiin. Toivon, että siitä ei tulisi ainakaan kirkolliskokouksen pääasiaa, koska meillä on niin paljon muuta päätettävää, Vänskä sanoo.
Koskelo toivoo, ettei uusia aloitteita tehtäisi hätiköiden.
– Jos uusia aloitteita on tarvetta tehdä, tekijöiden olisi syytä käydä tarkoin läpi vanhat aloitteet ja puheenvuorot sekä selvittää, mitä asiasta on kirkolliskokouksessa keskusteltu ja lausuttu viimeisen kolmen kauden aikana. Se olisi koko kollegion työn kunnioittamista ja fiksua kaikkia edustajia kohtaan, hän toteaa.
Pentti Rauhalan ja Tulkaa kaikki -liikkeen mielestä kirkon on palveltava jäseniään vihkimällä kaikki parit, jotka ovat yhteiskunnan hyväksymässä avioliitossa.
– Kompromissi voisi olla, että kirkko hyväksyisi samaa sukupuolta olevien vihkimisen, mutta antaisi papeille omantunnonvapauden kieltäytyä vihkimästä. Kuitenkin niin, että vihkipappi pitäisi aina löytää, Rauhala sanoo, ja jatkaa.
– Omantunnonvapaus sisältää mielestäni myös sen, ettei niihin pappeihin, jotka vihkivät samaa sukupuolta olevat parit, saa kohdistaa minkäänlaisia kurinpitotoimia. Kirkko ei voi toimia tässä asiassa vastoin maallista lainsäädäntöä, avioliittolakia ja tasa-arvolakia. Lutherkin korosti sekä maallisen että hengellisen regimentin omaa toimivaltaa, mutta myös rinnakkaineloa.
Kirkon tutkimuskeskuksen tutkija Veli-Matti Salminen naurahtaa, ettei varsinaisesti mitään uutta auringon alla. Samoja teemoja on käsitelty ennenkin.
Kirkko tuskin hyväksyy samaa sukupuolta ovien vihkimistä kirkoissa ainakaan ihan lähitulevaisuudessa.
– Siltä se näyttää. Kirkon tutkimuskeskuksen luottamushenkilökyselyssä vuonna 2019 vihkimisoikeutta kannatti 1/3 vastanneista. Uudessa kirkolliskokouksessa kannattajien määrä on suunnilleen sama, kun valitsijaryhmiä tarkastelee. Asian muuttamiseen vaaditaan kolmen neljänneksen määräenemmistö, joten ei se ainakaan alkavalla kaudella tapahdu, Salminen sanoo.
Tutkija arvioi, että kirkkolain voi saada viilattua nopeastikin kuntoon, mutta sanoo, että lain säätämisjärjestyksen nykyaikaistamista ja keventämistä voisi miettiä.
– Schaumanin kirkkolain (1869) asettamisesta lähtien säätämisjärjestys on pysynyt samanlaisena: kirkolliskokous tekee ehdotuksen kirkkolaista, jonka eduskunta joko hyväksyy tai hylkää.
Osa perustuslain tuntijoista on sitä mieltä, että kirkkolain säätämisjärjestys ei enää natsaa valtiosäännön perusajatusten kanssa.
– Pauli Rautiainen (julkisoikeuden apulaisprofessori) kysyi Perustuslakiblogissa, pitäisikö kirkkolain erityisen säätämisjärjestyksen tarpeellisuutta arvioida uudelleen. Kirkon olisi tulevaisuudessa rajattava kirkkolaista tarkemmin kirkkojärjestykseen kohdat, jotka eivät kuulu eduskunnan päätettäviksi, Salminen toteaa.
Talouspuolella yhteisen sävelen löytämistä helpottaa alkavalla kaudella se, ettei kaikkea olemassa olevaa tarvitse ylläpitää.
– Linjataan mitä karsitaan ja missä aikataulussa, Salminen sanoo.
Kirkollisverotulojen supistuminen ei vielä suurta laivaa keinuta, mutta tutkija kehottaa kirkon ylintä päättävää elintä suuntaamaan katseensa horisonttiin.
– Jotkut skenaariot näyttävät, että tulevaisuudessa enemmistö kansasta ei kuulu kirkkoon. Sellainen näkymä kannattaa ottaa vakavasti.
Tässä kirkon talous ja strategia kietoutuvat yhteen. Jäsenkato pitäisi pysäyttää, mutta millä keinoin.
Kirkolliskokouksen ensimmäinen istuntokausi on 10.–14.8. Turun kristillisellä opistolla.