Salpausselän seurakunta avasi kirkkotilansa kaikille vihkipareille
Kirkkoherra Sari Kuirinlahti kehottaa kaikkia pariskuntia mieluummin sitoutumaan kuin elämään holtitonta ja lyhytjänteistä elämää.
Kirkkoherra Sari Kuirinlahti sanoo, että avaamalla kirkkojen ovet kaikille vihkipareille kirkolla on nyt hyvä mahdollisuus muistuttaa kaikkien pariskuntien oikeudesta turvautua Jumalaan.
Pia Inberg
Kesäkuun alussa piispainkokous julkaisi pastoraalisen ohjeen, joka mahdollistaa nyt samaa sukupuolta olevien parien kirkollisen vihkimisen. Tämän seurauksena Salpausselän seurakunta ilmoitti, että se avaa kirkkonsa ovet myös sateenkaaripareille.
Tavallisen tallaajan silmiin tilanne saattaa vaikuttaa mutkikkaalta: kirkolliskokous ei ole virallisesti muuttanut avioliittokäsitystä, mutta piispainkokouksen ohjeistus antaa kuitenkin mahdollisuuden sateenkaarihäille.
Asiasta on kirjoitettu mediassa paljon. Nyt Salpausselän seurakunnan kirkkoherra Sari Kuirinlahti vastaa kysymyksiin, joita seurakuntalaisille on saattanut aiheesta herätä.
Miten päätös samaa sukupuolta olevien vihkimisestä tehtiin Salpausselän seurakunnassa? Oliko kyseessä seurakuntaneuvoston, työntekijöiden vai kirkkoherran ratkaisu?
"Kun piispainkokous oli julkaissut pastoraalisen ohjeen 3.6.2025 ja Mikkelin hiippakunnan tuomiokapituli oli käsitellyt sen 4.6.2025, tein kirkkoherrana ratkaisun."
Kirkolliskokous ei ole muuttanut kirkon avioliittokäsitystä, mutta nyt piispainkokouksen pastoraalinen ohje mahdollistaa samaa sukupuolta olevien vihkimisen. Miten kirkon ylin elin ja piispainkokous voivat päätyä asiasta eri linjoille? Koetko tilanteessa juridista tai teologista ristiriitaa?
"En koe juridista tai teologista ristiriitaa. En käyttäisi ilmaisua 'päätyä asiasta eri linjoille'. Ajattelen, että piispainkokouksen pastoraalinen ohje täydentää kirkolliskokouksen tekemää päätöstä neuvomalla, miten nykyisen kirkkolain ja kirkkojärjestyksen puitteissa voidaan jatkossa toimia. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon avioliittokäsitys ja perinteinen käytäntö eivät myöskään sellaisenaan nouse Raamatusta, vaan ne ovat suhteessa Raamattuun varsin tuoreita (kirkko sai vihkimismonopolin vuoden 1734 laissa). Meillä on tänä päivänä käytössä ihmisestä hyvin monipuolista tieteellistä tietoa, jota on vain johdonmukaista ja vastuullista hyödyntää esimerkiksi genetiikan ja kirurgian lisäksi myös Raamatun tulkinnassa."
Mikä sinulle henkilökohtaisesti on ollut tärkein syy mahdollistaa samaa sukupuolta olevien kirkollinen vihkiminen?
"Olen siunannut hautaan itsemurhan tehneitä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen edustajia, hyvin nuoriakin. Vuosien kuluessa asianosaisten ja heidän läheistensä kärsimys on tullut hyvin tutuksi. Ratkaisevaa oli myös oivaltaa, että aivan yhtä vaikeaa on homolle asettua heteron asemaan kuin heterolle homon asemaan. Lisäksi olen käynyt pitkän Raamattuteologian koulutuksen, jonka avulla voin teologisesti perustella kantaani."
Mitä vastaat heille, jotka pitävät tätä päätöstä kirkon opin vastaisena?
"Toivon heille mahdollisuutta perehtyä Raamatun tutkimukseen ja esimerkiksi kontekstuaaliseen teologiaan. Lisäksi toivon heille suhteellisuudentajua. Auttaisiko heitä myös esimerkiksi seuraavanlainen pohdinta: Kuuluuko elämääni ihmisiä, joita en voisi hylätä, vaikka he olisivat kuinka erilaisia kuin minä? Jos en sallisi sellaisten ihmisten olemassaoloa, voisinko aidosti sallia Jumalankaan olemassaoloa?
Jumala eroaa ihmisistä kaikkein eniten – äärettömästi. Jumalan hyväksyminen on loppujen lopuksi jonkin sellaisen hyväksymistä, mihin ihmiset eivät itse pysty. Kaikkivaltiaan Jumalan kohtaaminen ja ymmärtäminen on aina ylivoimaista. Ehkä juuri tällä tavalla Luoja koulii meitä ihmisiä ylivoimaisiin kohtaamisiin myös lähimmäistensä kanssa."
Pelkäätkö, että päätös johtaa joidenkin seurakuntalaisten eroamiseen kirkosta tai seurakunnasta?
"En pelkää."
Uskotko, että kirkko tulee virallisesti muuttamaan avioliittokäsitystään tulevina vuosina?
"En osaa sanoa. Suurimman osan historiastaan kirkko on toiminut ilman vihkimisoikeutta. Hesarin mielipidepalstalla elokuussa 2024 kyselin, kannattaako kirkon enää pitää siitä kiinni. Ehdotin yhtenä vaihtoehtona, että kaikille vihkipareille toimitettaisiin siviilivihkiminen, jonka jälkeen kirkko sitten tarjoaisi kaikille avioituneille samanlaisen rukoushetken. Tälläkin tavalla kaikkia aviopareja kohdeltaisiin yhdenvertaisesti. Ehdotukseni ei tietääkseni saanut kannatusta.
Käy niin tai näin, nyt voisi olla aika korostaa kirkollisissa toimituksissa enemmän sakramenttien – kasteen ja ehtoollisen – merkitystä. Niin tärkeitä kuin parisuhteet ja perheet ovatkin, luterilaisen tulkinnan mukaan Jeesus ei nostanut niitä kasteen ja ehtoollisen rinnalle.
Kannattaa myös pitää elämässä ohjenuorana Kultaista sääntöä: "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat (Matt. 7: 12).”
Joko olette saaneet vihkivarauksia samaa sukupuolta olevilta pareilta?
"Viime kesänä tuli yksi pyyntö, mutta silloin en vielä voinut mahdollistaa häitä. Pariskuntien sitoutuminen toisiinsa avioliiton sitein on yhä harvinaisempaa. Kirkko voisi kannustaa kaikkia pariskuntia siihen nykyistä enemmän ja myös tarjota tukea kaikille, jotka niin tekevät. Onhan sitoutuminen aina parempi vaihtoehto kuin holtiton ja lyhytjänteinen elämä. Avaamalla kirkkojen ovet kaikille vihkipareille kirkolla on nyt hyvä mahdollisuus muistuttaa kaikkien pariskuntien oikeudesta turvautua Jumalaan."