JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Mielipiteet

Helluntain arvo nostettava esiin

Aarne Ormio

16.5.2025
Seppo Häkkinen

”Eräs lu­te­ri­lais­ta kirk­koa jat­ku­vas­ti uh­kaa­va vaa­ra on re­for­moi­dul­le kris­til­li­syy­del­le luon­tee­no­mai­nen kirk­ko­vuo­den ro­mut­ta­mi­nen ja sitä seu­raa­va sa­no­man yk­si­puo­lis­tu­mi­nen. Tämä vaa­ra on sitä suu­rem­pi, mitä hei­kom­min kir­kon työn­te­ki­jä­kun­ta on si­säis­tä­nyt kirk­ko­vuo­den ide­an ja ra­ken­teen sekä eri juh­lien yh­tey­den toi­siin­sa.”

Näin pro­fee­tal­li­ses­ti kir­joit­ti vuo­si­kym­me­niä sit­ten pro­fes­so­ri Pent­ti Lem­pi­äi­nen klas­sik­ko­te­ok­ses­saan Py­hät ajat. Lem­pi­äi­sen en­nus­tus on va­li­tet­ta­vas­ti to­teu­tu­nut. Suo­ma­lai­ses­sa kris­til­li­syy­des­sä hel­lun­tai on jää­nyt toi­sar­voi­sek­si kirk­ko­vuo­den mui­hin pää­juh­liin ver­rat­tu­na. Hel­lun­tain muut­ta­mi­nen yk­si­päi­väi­sek­si on mer­kin­nyt ylei­sen maal­lis­tu­mis­ke­hi­tyk­sen ohes­sa lo­pul­lis­ta hel­lun­tain ase­man ja mer­ki­tyk­sen hei­ken­ty­mis­tä. Evan­ke­liu­mi­kir­jan tun­te­maa hel­lun­tai­aat­toa ei seu­ra­kun­nis­sa juu­ri vie­te­tä.

Mik­si hel­lun­tai on tär­keä? Mik­si sen viet­tä­mi­ses­tä kan­nat­taa pi­tää huol­ta?

Hel­lun­tai on Py­hän Hen­gen vuo­dat­ta­mi­sen päi­vä. Sitä vie­te­tään 50 päi­vää pää­si­äi­sen jäl­keen. Se on kris­ti­kun­nan van­hin­ta juh­la-ai­nes­ta. It­se­näi­se­nä juh­la­na sitä on vie­tet­ty 200-lu­vul­ta al­ka­en. Il­man hel­lun­tai­ta ei oli­si kris­til­lis­tä kirk­koa. Sik­si se on kirk­ko­vuo­des­sa ol­lut jou­lun ja pää­si­äi­sen rin­nal­la kes­kei­nen juh­la­päi­vä.

Yli­pään­sä on hyvä huo­ma­ta, et­tei kirk­ko­vuo­si ole mikä ta­han­sa mie­li­val­tai­ses­ti ko­koon ky­hät­ty luo­mus. Sen juh­lis­sa on ky­sy­mys kris­til­li­sen us­kon kes­kei­sim­mis­tä asi­ois­ta. Kir­kon ju­ma­lan­pal­ve­lu­se­lä­mäs­sä on kak­si kirk­ko­vuo­teen kyt­key­ty­vää pe­rus­pe­ri­aa­tet­ta.

En­sim­mäi­nen pe­rus­pe­ri­aa­te on muis­ta­mi­nen (anam­nee­si). Se tar­koit­taa pe­las­tus­his­to­ri­an tu­le­van elä­väk­si ny­kyi­syy­dek­si. Kyse ei ole men­nei­syy­den muis­te­le­mi­ses­ta, vaan elä­vän Ju­ma­lan koh­taa­mi­ses­ta täs­sä ja nyt. Kirk­ko­vuo­den viet­tä­mi­nen vä­lit­tää sa­nas­sa ja sak­ra­men­teis­sa kir­kon Her­ran to­del­li­sen läs­nä­o­lon seu­ra­kun­tan­sa kes­kel­le. Toi­nen pe­rus­pe­ri­aa­te on Py­hän Hen­gen avuk­si pyy­tä­mi­nen (epik­lee­si). Kirk­ko on kai­kes­sa riip­pu­vai­nen Py­häs­tä Hen­ges­tä. Hän kir­kas­taa meil­le Kris­tuk­sen ja hä­nen koko työn­sä. ”Pyhä Hen­ki tuo Ju­ma­lan hy­vyy­den ja Kris­tuk­sen rak­kau­den mei­dän kes­kel­lem­me”, Ka­te­kis­mus opet­taa. Pyhä Hen­ki vai­kut­taa kir­kon toi­min­nois­sa, ju­ma­lan­pal­ve­luk­ses­sa, sa­nas­sa ja sak­ra­men­teis­sa.

Kir­kon hen­gel­li­sen elä­män näi­vet­ty­mi­nen ei joh­du ide­oi­den, oh­jel­mien, suun­ni­tel­mien tai stra­te­gi­oi­den puut­tees­ta. Syy­tä on pi­kem­min­kin et­sit­tä­vä hen­gel­li­sen voi­man puut­tees­ta. Tar­vit­sem­me Py­hää Hen­keä. Oli­si­ko kir­kos­sam­me tar­kis­tet­ta­va tär­keys­jär­jes­tys­tä? Jee­sus ke­hot­taa: ”Et­si­kää en­nen kaik­kea Ju­ma­lan val­ta­kun­taa ja hä­nen van­hurs­kas­ta tah­to­aan, niin teil­le an­ne­taan kaik­ki tä­mä­kin.” (Matt. 6:33)

Kir­kon elä­mä ja tu­le­vai­suus on kiin­ni sii­tä, et­tä Pyhä Hen­ki saa teh­dä työ­tään kir­kos­sam­me. Pyhä Hen­ki on ru­kouk­sen hen­ki, Ju­ma­lan voi­man ja ar­mon hen­ki. Pyhä Hen­ki on kai­ken uu­dek­si luo­va hen­ki. Sitä me en­nen kaik­kea kirk­ko­na tar­vit­sem­me.

Kir­joit­ta­ja on te­o­lo­gi­an toh­to­ri ja Mik­ke­lin hiip­pa­kun­nan eme­ri­tus­piis­pa

Lue lisää aiheesta

Päivän psalmi

Luetuimmat

Digilehti

Epaper cover

Digilehti

Epaper cover