JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Laadukkaalla Bösendorfer-flyygelillä saa sitä, mitä tilaa – sävyjen määrässä ei ole ylärajaa. "Soittotuntuma on aika helppo. Tällä saa sen, mitä etsiikin", kuvailee Ristinkirkon urkuri Anna-Maija Virtanen uutta soitinta. Kuva: Markus Luukkonen

Laadukkaalla Bösendorfer-flyygelillä saa sitä, mitä tilaa – sävyjen määrässä ei ole ylärajaa. "Soittotuntuma on aika helppo. Tällä saa sen, mitä etsiikin", kuvailee Ristinkirkon urkuri Anna-Maija Virtanen uutta soitinta. Kuva: Markus Luukkonen

Markus Luukkonen

Huip­puf­lyy­gelin soittaminen on täyt­ty­myk­sel­linen kokemus – "Tällä saa sen, mitä etsiikin"

31.10.2025
Markus Luukkonen

Ris­tin­kir­kon ur­ku­ri-pi­a­nis­ti An­na-Mai­ja Vir­ta­nen ta­pai­lee uut­ta työ­ka­lu­aan. Tyh­jä kirk­ko täyt­tyy kes­ki­päi­väl­lä hie­nos­tu­nees­ta soin­nis­ta, kun "Ans­ku" up­pou­tuu kuu­los­te­le­maan, mitä kaik­kea Bö­sen­dor­fer-flyy­ge­lin ylä­re­kis­te­ris­tä saa ir­ti.

Uu­si ar­vo­soi­tin saa var­si­nai­sen tu­li­kas­teen­sa 9. mar­ras­kuu­ta, kun sitä as­te­lee soit­ta­maan Suo­men Cho­pin-pi­a­nis­tien huip­pu­ni­mi Jan­ne Mer­ta­nen.

Ihan joka vuo­si tai edes vuo­si­kym­men ei os­te­ta uut­ta flyy­ge­liä. Urut ovat Ris­tin­kir­kon pää­soi­tin, mut­ta myös flyy­ge­lil­lä on tär­keä roo­li osa seu­ra­kun­nan mu­siik­kie­lä­mäs­sä.

Flyy­ge­liä soit­ta­vat Lah­den seu­ra­kun­tien omat kant­to­rit ja ur­ku­rit sekä vie­rai­le­vat muu­si­kot. Seu­ra­kun­nan toi­min­nas­sa sitä käy­te­tään häi­den, hau­ta­jais­ten ja ju­ma­lan­pal­ve­lus­ten ohel­la myös kon­ser­teis­sa.

Ai­em­pi Ya­ma­ha-flyy­ge­li oli han­kit­tu vuon­na 1990 käy­tet­ty­nä. Se oli tek­ni­sen käyt­töi­kän­sä pääs­sä, ei­kä enää vas­tan­nut laa­dul­taan Ris­tin­kir­kon käyt­tö­tar­vet­ta.

Flyy­ge­li­han­kin­taa var­ten pe­rus­tet­tiin ne­li­hen­ki­nen asi­an­tun­ti­ja­ryh­mä. Ryh­mäs­sä oli Vir­ta­sen li­säk­si mu­ka­na kant­to­ri Son­ja Tis­sa­ri Lau­neen seu­ra­kun­nas­ta, joh­ta­va kant­to­ri Heik­ki Sep­pä­nen Hä­meen­lin­na-Va­na­jan seu­ra­kun­nas­ta sekä pi­a­non­vi­rit­tä­jä Pek­ka Sa­vo­lai­nen. Ko­e­soi­tot suo­ri­tet­tiin 7.–10. huh­ti­kuu­ta nel­jäs­sä koh­tees­sa Eu­roo­pas­sa.

– Eh­to­na oli, et­tä ko­e­soi­tos­sa pi­tää ol­la ver­tai­lu­kap­pa­le, eli vä­hin­tään kak­si sa­maa mal­lia. Bö­sen­dor­fe­ril­la sa­mo­ja mal­le­ja oli nel­jä. Yk­si­löl­li­siä ero­ja kuul­tiin it­se asi­as­sa ihan hy­vin.

Bö­sen­dor­fe­ril­la ja Stein­wa­yl­la suo­ma­lai­sil­le vie­rail­le jär­jes­tet­tiin li­säk­si teh­das­kier­ros.

– Pää­sim­me nä­ke­mään flyy­ge­lin ra­ken­ta­mi­sen kaik­ki vai­heet. Se oli ihan puh­das­ta kä­si­työ­tä. Bö­sen­dor­fe­rin teh­taal­la­kin oli rei­lut sata työn­te­ki­jää.

Anna-Maija Virtanen oli mukana asiantuntijaryhmässä, joka valitsi flyygelin neljän valmistajan joukosta. Myös saman valmistajan soittimista löytyi yksilökohtaisia eroja. Kuva: Markus Luukkonen

Anna-Maija Virtanen oli mukana asiantuntijaryhmässä, joka valitsi flyygelin neljän valmistajan joukosta. Myös saman valmistajan soittimista löytyi yksilökohtaisia eroja. Kuva: Markus Luukkonen

Markus Luukkonen

Kä­si­työn mää­rä on kir­jat­tu flyy­ge­lin nuot­ti­te­li­neen pin­taan: 587 tun­tia. Se se­lit­tää osal­taan soit­ti­men kor­ke­aa 128 000 eu­ron ar­von­li­sä­ve­ro­ton­ta hin­taa.

– Käy­tän­nös­sä ko­e­soi­tois­sa ero­tel­tiin eri­no­mais­ta eri­no­mai­ses­ta. Bö­sen­dor­fe­rei­ta tes­tat­tiin Wie­ner Neus­tad­tis­sa, lä­hel­lä Wie­niä, Stein­wa­y­ta Ham­pu­ris­sa, Bechs­tei­nia Ber­lii­nis­sä ja Fa­zi­o­lia Mi­la­nos­sa.

Bö­sen­dor­fer-flyy­ge­lin mal­lin nimi on 230 Vien­na Con­cert. Nu­me­ro ker­too flyy­ge­lin mi­tan. Eroa täy­si­mit­tai­siin, suur­ten kon­sert­ti­sa­lien jät­ti­läi­siin jäi vie­lä 50 sent­tiä.

– Täy­si­mit­tai­nen flyy­ge­li ei oi­kein Ris­tin­kirk­koon mah­tui­si­kaan, ei­kä tääl­lä käy­tän­nös­sä soi­te­ta ison sin­fo­ni­aor­kes­te­rin so­lis­ti­na.

Mit­kä sei­kat sit­ten pai­noi­vat itä­val­ta­lai­sen Bö­sen­dor­fe­rin puo­les­ta – ame­rik­ka­lai­nen Stein­way on flyy­ge­li­nä vie­lä kuu­lui­sam­pi?

– Oli eh­kä meil­le­kin yl­lä­tys, et­tä soin­nil­li­set asi­at oli­vat täs­sä par­haat. Ky­sy­mys on ma­ku­a­si­ois­ta.

Vir­ta­sen mu­kaan Bö­sen­dor­fe­rin omi­nai­suu­te­na on tie­tyn­lai­nen sa­met­ti­suus ja peh­meys. Li­säk­si soin­ti on ta­sai­nen kaut­ta kla­vi­a­tuu­rin.

– Pa­rem­muus rat­ke­si pie­nel­lä pis­te­mää­räl­lä. Myös Fa­zi­o­li pää­si ai­ka lä­hel­le, Vir­ta­nen ku­vai­lee.

Flyy­ge­liin näyt­tää vie­vän säh­kö­joh­to. Soit­ti­mes­sa ei kui­ten­kaan ole di­gi­taa­li­pi­a­non omi­nai­suuk­sia. Säh­köä tar­vi­taan jäl­ki­a­sen­nuk­se­na asen­net­tuun kos­tut­ti­meen, jol­la var­mis­te­taan esi­mer­kik­si kai­ku­poh­jan ja puu­o­sien hyvä kun­to.

– Ris­tin­kir­kon kuo­ri­o­sas­sa on il­man si­sää­not­to flyy­ge­lin lä­hel­lä, mikä te­kee pai­kas­ta haas­ta­van. Kos­tu­tin mit­taa il­man­kos­teut­ta ja an­taa mer­kin, kun pi­tää li­sä­tä nes­tet­tä. Sen käyt­tö on teh­das­ta­kuun puo­les­ta vält­tä­mä­tön­tä. Jos kai­ku­poh­ja vaik­ka hal­ke­ai­si kos­teu­den ta­kia, ei kor­jaus me­ni­si ta­kuu­seen, Vir­ta­nen ha­vain­nol­lis­taa.

Flyy­ge­lit ovat hy­vin huol­let­tui­na pit­käi­käi­siä.

– Väi­tän, et­tä tä­män soit­ti­men eli­ni­kä on usei­ta kym­me­niä vuo­sia. Tie­tys­ti jos­sain koh­taa tu­lee pe­rus­kor­jaus vas­taan. Hy­väl­lä huol­lol­la ja sään­nöl­li­sel­lä vi­ri­tyk­sel­lä pi­den­ne­tään käyt­töi­kää.

Myös pie­net asi­at on syy­tä huo­mi­oi­da.

– Ei kah­vi­kup­pe­ja tai avain­nip­pu­ja flyy­ge­lin pääl­le, Vir­ta­nen oh­jeis­taa.

Janne Mertanen on tunnettu Chopin-pianistina. Ristinkirkossa hän esittää puolalaissäveltäjä Frédéric Chopinin nokturnoja. Kuva: www.jannemertanen.com

Janne Mertanen on tunnettu Chopin-pianistina. Ristinkirkossa hän esittää puolalaissäveltäjä Frédéric Chopinin nokturnoja. Kuva: www.jannemertanen.com

www.jannemertanen.com

Uu­den flyy­ge­lin lak­ka­pin­ta väl­keh­tii kuin au­rin­ko me­ren­pin­nas­sa, yh­tä hie­nos­tu­nees­ti kuin soit­ti­men me­ka­nis­mi to­teut­taa sil­le an­net­tu­ja käs­ky­jä. Bö­sen­dor­fe­ril­la saa sitä, mitä ti­laa – sä­vy­jen mää­räs­sä ei ole ylä­ra­jaa.

– Soit­to­tun­tu­ma on ai­ka help­po. Täl­lä saa sen, mitä et­sii­kin. Erot­te­le­vuus on hy­vää. Soi­tin on myös hy­vin en­nus­tet­ta­va. Ei tar­vit­se pe­lä­tä mitä siel­tä tu­lee, Vir­ta­nen luon­neh­tii.

Uu­den flyy­ge­lin juh­la­kon­ser­tis­sa soit­ti­men sä­vys­kaa­laa pun­ni­taan ro­mant­ti­sen pi­a­no­mu­sii­kin pa­ris­sa.

– Jan­ne Mer­ta­nen on tun­net­tu Cho­pin-pi­a­nis­ti­na. Kun otin yh­teyt­tä Mer­ta­seen, hän oli juu­ri läh­dös­sä Kii­nan-kier­tu­eel­le. It­se tyk­kään hä­nen soi­tos­taan ko­vas­ti. Odo­tan kon­sert­tia hy­vin­kin in­nol­la.

Oh­jel­ma on tun­nin pi­tui­nen, ja sii­hen so­pii 12 kap­pa­let­ta puo­la­lais­sä­vel­tä­jä Frédéric Cho­pi­nin kaik­ki­aan 21 nok­tur­non eli "yö­soi­ton" ko­ko­el­mas­ta.

Uu­den flyy­ge­lin Juh­la­kon­sert­ti su 9.11. klo 18 Lah­den Ris­tin­kir­kos­sa. Jan­ne Mer­ta­nen soit­taa Frédéric Cho­pi­nin ra­kas­tet­tu­ja Noc­tur­no­ja. Va­paa pää­sy, kä­si­oh­jel­ma 10 eu­roa.

Lue lisää aiheesta