Artikkelia ladataan...
Tansanialaiset saavat hyvän rytmitajun jo äidinmaidossa. Tanssi rytmittää yhteisön tärkeitä hetkiä, kuten jumalanpalveluksia. Kuvassa nuorten tanssia Mwanangwan maalaisseurakunnassa.
Kirkon edustalla paahteisen auringon alla valmisteltiin ruokaa. Seurakuntalaisille ja sen vieraille tarjottiin esimerkiksi vuohta, kanaa, bataattia ja valkosipulia.
Johanna Erjonsalo
Tansaniassa ei tuijoteta kelloon länsimaisella tarkkuudella, ja niinpä jumalanpalvelukseenkin saavuttiin omien aikataulujen mukaan. Lopulta kirkko kuitenkin täyttyi ihmisistä.
Tansanialaiset saavat hyvän rytmitajun jo äidinmaidossa. Tanssi rytmittää yhteisön tärkeitä hetkiä, kuten jumalanpalveluksia. Kuvassa nuorten tanssia Mwanangwan maalaisseurakunnassa.
Kirkon edustalla paahteisen auringon alla valmisteltiin ruokaa. Seurakuntalaisille ja sen vieraille tarjottiin esimerkiksi vuohta, kanaa, bataattia ja valkosipulia.
Johanna Erjonsalo
Tansaniassa ei tuijoteta kelloon länsimaisella tarkkuudella, ja niinpä jumalanpalvelukseenkin saavuttiin omien aikataulujen mukaan. Lopulta kirkko kuitenkin täyttyi ihmisistä.
Afromessussa ei pönötetä – tansanialainen jumalanpalvelus on yhteisön juhlahetki, jossa eri ikäiset antavat parastaan
Tämä on niin kutsuttu story tell -artikkeli. Parhaan lukukokemuksen saat käyttämällä kannettavaa tai pöytätietokonetta.
Evankelis-luterilaisen kirkon toimintaa Afrikassa voi ymmärtää kokonaisvaltaisesti vain, jos on mahdollisuus osallistua sen hengelliseen elämään. Siispä mukaan Mwanangwan seurakunnan jumalanpalvelukseen!
Mwanangwa on maalaisseurakunta Mwanzan alueella Luoteis-Tansaniassa. Sillä on kirkko ja evankelista, mutta ei omaa pappia.
Kun suomalainen toimittajaryhmä vieraili Mwanangwassa, messua toimittamassa olivat poikkeuksellisesti hiippakunnan apulaispiispa Stephano Lingh'wan sekä lääninrovasti Daniel Kaijunga.
Vaatetuksesta eurooppalaiset saivat selvät ohjeet: parhaat päälle, ei shortseja, lyhyitä hameita tai tiukkoja housuja. Naisilla hame tai pitkä mekko on erittäin suositeltava. Pukeutuminen on Tansaniassa kauttaaltaan melko konservatiivista.
Hieman ennen aamuyhdeksää Mwanangwan kirkon edustalla oli jo eloisa meininki. Kirkkosaliin viritetyistä kaiuttimista soi rytmikäs afrikkalainen musiikki. Naapuriseurakunnan sekakuoro saapui pienen kuorma-auton avolavalla.
Sivummalla naiset valmistelivat ruokaa, sillä seurakunnalla oli edessä pitkä tapahtumapäivä elokuvanäytöksineen. Ateriaan kuului esimerkiksi vuohta, kanaa, bataattia ja valkosipulia.
Kirkko on hyväkuntoinen: pinnoitettu betonilattia, tiiliseinät, hirsiset kattotuolit ja peltikatto. Ikkunoissa on teräslangat mutta ei lasia – niinpä kirkossa pyrähteli lintuja, joiden viserrys sekoittui jumalanpalveluksen ääniin. Sähköt katkesivat kahdesti, mikä on Tansanian maaseudulla yleistä.
Ihmiset saapuivat paikalle omilla aikatauluillaan. Ehkä tieto messun alkamisesta yhdeksältä ei ollut saavuttanut kaikkia. Kymmeneen mennessä kirkko oli kuitenkin täynnä, ja paikalla oli parisataa ihmistä.
Kirkot rakennetaan Tansaniassa hyvin yleisesti talkoilla. Rakentaminen edistyy niin kauan kuin rahaa riittää, ja kirkko voidaan ottaa käyttöön keskeneräisenä. Mwanangwan kirkon rakentaminen alkoi vuonna 2008.
Mwanangwan kirkkojen ikkunoissa on teräslangat, muttei lasia. Sisälle pyrähtelevät linnut tuovat oman mausteensa jumalanpalveluksen äänimaailmaan.
Messussa oli paljon suomalaisille tuttuja piirteitä, kuten synnintunnustus, vuorolaulua, raamatunlukua, saarna, kirkolliset ilmoitukset ja Isä meidän -rukous. Musiikki- ja tanssiesityksiä oli runsaasti. Naapuriseurakunnan kuoron lisäksi nähtiin naisten kuoro, lapsikuoro sekä nuorten tanssiesitys.
Kasteosuudessa kastettiin useita kymmeniä ihmisiä. Yleisessä osuudessa esiteltiin seurakunnan vastuuhenkilöitä, ulkomaalaiset vieraat sekä kirkkoon ensimmäistä kertaa saapuneet paikalliset.
Kolehti kerättiin kolmeen kertaan. Seurakuntalaiset antoivat mahdollisuuksiensa mukaan, osa rahaa, osa muita hyödykkeitä. Jälkimmäiset huutokaupattiin messun jälkeen kirkon pihalla.
Eräs Mwanangwan kirkossa kastetuista oli 2-vuotias Edina Mbonda.
– Halusin tuoda tyttären kasteelle tänään, koska meillä oli seurakunnassa vieraita ja muutenkin erikoinen päivä, kertoi äiti Magdalena Mbonda.
Magdalena Mbondalla on neljä lasta, joista Edina on nuorin. Perhe asuu kirkon lähellä ja Magdalena kertoo käyvänsä jumalanpalveluksessa joka viikko.
– Usko tuli jo äidiltä, jonka kanssa kävin kirkossa pienestä pitäen. Äiti sanoi, että on tärkeää uskoa Jumalaan.
Magdalena on ommellut itse sekä oman että tyttärensä mekot.
– Minulle oli tärkeää, että tyttären mekko on yksivärinen, hän kertoi.
Eräs Mwanangwan kirkossa kastetuista oli 2-vuotias Edina Mbonda. Äiti Magdalena on ommellut itse molempien asut.
Tansanian uskonnollinen kenttä on hyvin moninainen. 70 miljoonan asukkaan ja 120 eri heimon väestö koostuu pääosin kristityistä ja muslimeista. Muslimeja asuu paljon varsinkin rannikolla, kuten Dar es Salaamissa sekä Sansibarin saarella. Kristityistä suurin osa on katolilaisia, mutta myös luterilaisia on paljon.
Animismi on edelleen läsnä monien tansanialaisten elämässä. Tämä näkyy muun muassa siinä, että myös osa kirkon jäsenistä turvautuu hengellisen tuen lisäksi noitatohtoreihin tai muihin perinteisiin parantajiin. Kirkko pyrkii vastaamaan tähän teologisella opetuksella ja harhaoppien torjumisella.
Herbalistien eli kansanparantajien pyöreitä majoja näkyy maanteiden varsilla. Kirkon suhde niihin on käytännönläheinen.
– Meillä oli yhteisiä kokouksia ja opetustuokioita kansanparantajien kanssa. Käänsin suomeksi pitkän videon kansanparantajien lääkkeistä jo 1990-luvun lopulla. Myös koronapandemian aikana luterilainen kirkko neuvotteli kansanparantajien kanssa, muistelee Tansaniassa Lähetysseuran lähettinä pitkään työskennellyt pappi Riitta Heino.
Katolisen kirkon suosio perustuu osaltaan sen harjoittamaan kontekstuaaliseen teologiaan. Sillä tarkoitetaan lähestymistapaa, jossa evankeliumi tulkitaan ja sovelletaan tietyn kulttuurin, yhteiskunnan ja elämäntilanteen mukaan.
– Katolinen kirkko ei ole esimerkiksi kerännyt amuletteja pois kristityiksi kääntyviltä, Heino kuvailee.
Oman mausteen tuovat erilaiset karismaattiset liikkeet. Taistelun sieluista voi havaita katukuvassa, kun kylien läpi ajaa herätyskokouksiin kovaäänisten kanssa kutsuvia autoja. "Väärä teologia" kuuluu kasvavan kirkon puheenaiheisiin, ja siitä muistutettiin myös ELCT:n eli Tansanian luterilaisen kirkon päämajassa järjestetyssä aamunavauksessa.
Kolmen ja puolen tunnin messuamisen jälkeen kuultiin vielä esitys seurakunnan historiasta. Se ulottuu 1970-luvulle.
– Ensimmäinen jumalanpalvelus oli täällä 1972. Kaksi vuotta myöhemmin meille osoitettiin alue, johon saisimme rakentaa oman kirkon. Seurakunnan toiminta alkoi virallisesti seuraavana vuonna, aluksi kahdeksan perheen voimin, kertoi seurakunnan toimintaa esitellyt Merod Marcus Rweguna.
Nykyisen kirkon rakentaminen alkoi vuonna 2008.
– Kirkkoa pystytettiin omin voimin, mutta saimme myös rahallista tukea. Tähän mennessä rakentamiseen on käytetty 68 miljoonaa shillinkiä (noin 22 000 euroa). Oikeastaan olisimme tarvinneet 120 miljoonaa. Meillä on tästä talosta edelleen 50 miljoonaa velkaa.
Mwanangwan seurakuntaan kuuluu nykyisin 100 aikuista ja 150 lasta, yhteensä 250 kastettua kristittyä.
– Olemme avanneet alueelle kaksi uutta seurakuntapiiriä. Meillä on paljon onnistumisia, mutta myös haasteita. Muilla piireillämme ei ole kunnollista kirkkoa, eikä työntekijöillämme vakituista asuntoa. Ei ole myöskään juoksevaa vettä. Olisi iso asia, jos saisimme rakennettua kaivon.
Kun on rakennettu riittävästi kerroksia, saatetaan laittaa pressu päälle ja aloittaa jumalanpalvelukset. Rakentamista jatketaan sitä mukaa, kun saadaan lisää varoja.
Riitta Heino
Kirkot rakennetaan Tansaniassa hyvin yleisesti talkoilla. Rakentaminen edistyy niin kauan kuin rahaa riittää, ja kirkko voidaan ottaa käyttöön keskeneräisenä.
– Kun on rakennettu riittävästi kerroksia, saatetaan laittaa pressu päälle ja aloittaa jumalanpalvelukset. Rakentamista jatketaan sitä mukaa, kun saadaan lisää varoja, Riitta Heino kuvailee.
Myös suomalaisia on matkustanut Tansaniaan talkoisiin. Suomalaiset seurakunnat ovat tukeneet kirkkojen rakentamista myös taloudellisesti.
Tansanialainen jumalanpalvelus on mieleenpainuva kokemus – yhteisön juhlahetki, jossa eri ikäiset antavat parastaan. Musiikki ja liike menevät luihin ja ytimiin. Afromessussa ei todellakaan pönötetä.
Kirkonmenot alkoivat heti aamulla ja kestivät lähes neljä tuntia, vaikka ehtoollista ei tällä kertaa vietetty. Osallistumiseen tarvitaan hyvät istumalihakset. Länsimaisen ihmisen on parasta hörppiä myös runsaasti vettä.
Afrikkalainen messu muistuttaa siitä, että kirkko ei ole pelkkä rakennus vaan ennen kaikkea elävä yhteisö.
Afrikkalaisessa messussa riittää laulu- ja tanssiesityksiä. Tässä näytteen antaa seurakunnan lapsikuoro.
Kasteosuudessa kastettiin useita kymmeniä ihmisiä. Tarvetta on, koska väestönkasvu on Tansaniassa nopeaa, ja myös kristilliset seurakunnat kasvavat.
Kirkonmenot alkoivat heti aamulla ja kestivät lähes neljä tuntia, vaikka ehtoollista ei tällä kertaa vietetty. Osallistumiseen tarvitaan hyvät istumalihakset. Länsimaisen ihmisen on parasta hörppiä myös runsaasti vettä.
Johanna Erjonsalo
Tansanialainen jumalanpalvelus on mieleenpainuva kokemus. Se muistuttaa siitä, että kirkko ei ole pelkkä rakennus vaan ennen kaikkea elävä yhteisö.
Teksti: Markus Luukkonen, kuvat: Johanna Erjonsalo
Kirjoittaja ja kuvaaja osallistuivat Suomen Lähetysseuran järjestämälle toimittajamatkalle, jonka rahoittajia olivat ulkoministeriö ja Lähetysseura.
Tämä on niin kutsuttu story tell -artikkeli. Parhaan lukukokemuksen saat käyttämällä kannettavaa tai pöytätietokonetta.
Evankelis-luterilaisen kirkon toimintaa Afrikassa voi ymmärtää kokonaisvaltaisesti vain, jos on mahdollisuus osallistua sen hengelliseen elämään. Siispä mukaan Mwanangwan seurakunnan jumalanpalvelukseen!
Mwanangwa on maalaisseurakunta Mwanzan alueella Luoteis-Tansaniassa. Sillä on kirkko ja evankelista, mutta ei omaa pappia.
Kun suomalainen toimittajaryhmä vieraili Mwanangwassa, messua toimittamassa olivat poikkeuksellisesti hiippakunnan apulaispiispa Stephano Lingh'wan sekä lääninrovasti Daniel Kaijunga.
Vaatetuksesta eurooppalaiset saivat selvät ohjeet: parhaat päälle, ei shortseja, lyhyitä hameita tai tiukkoja housuja. Naisilla hame tai pitkä mekko on erittäin suositeltava. Pukeutuminen on Tansaniassa kauttaaltaan melko konservatiivista.
Hieman ennen aamuyhdeksää Mwanangwan kirkon edustalla oli jo eloisa meininki. Kirkkosaliin viritetyistä kaiuttimista soi rytmikäs afrikkalainen musiikki. Naapuriseurakunnan sekakuoro saapui pienen kuorma-auton avolavalla.
Sivummalla naiset valmistelivat ruokaa, sillä seurakunnalla oli edessä pitkä tapahtumapäivä elokuvanäytöksineen. Ateriaan kuului esimerkiksi vuohta, kanaa, bataattia ja valkosipulia.
Kirkko on hyväkuntoinen: pinnoitettu betonilattia, tiiliseinät, hirsiset kattotuolit ja peltikatto. Ikkunoissa on teräslangat mutta ei lasia – niinpä kirkossa pyrähteli lintuja, joiden viserrys sekoittui jumalanpalveluksen ääniin. Sähköt katkesivat kahdesti, mikä on Tansanian maaseudulla yleistä.
Ihmiset saapuivat paikalle omilla aikatauluillaan. Ehkä tieto messun alkamisesta yhdeksältä ei ollut saavuttanut kaikkia. Kymmeneen mennessä kirkko oli kuitenkin täynnä, ja paikalla oli parisataa ihmistä.
Kirkot rakennetaan Tansaniassa hyvin yleisesti talkoilla. Rakentaminen edistyy niin kauan kuin rahaa riittää, ja kirkko voidaan ottaa käyttöön keskeneräisenä. Mwanangwan kirkon rakentaminen alkoi vuonna 2008.
Mwanangwan kirkkojen ikkunoissa on teräslangat, muttei lasia. Sisälle pyrähtelevät linnut tuovat oman mausteensa jumalanpalveluksen äänimaailmaan.
Messussa oli paljon suomalaisille tuttuja piirteitä, kuten synnintunnustus, vuorolaulua, raamatunlukua, saarna, kirkolliset ilmoitukset ja Isä meidän -rukous. Musiikki- ja tanssiesityksiä oli runsaasti. Naapuriseurakunnan kuoron lisäksi nähtiin naisten kuoro, lapsikuoro sekä nuorten tanssiesitys.
Kasteosuudessa kastettiin useita kymmeniä ihmisiä. Yleisessä osuudessa esiteltiin seurakunnan vastuuhenkilöitä, ulkomaalaiset vieraat sekä kirkkoon ensimmäistä kertaa saapuneet paikalliset.
Kolehti kerättiin kolmeen kertaan. Seurakuntalaiset antoivat mahdollisuuksiensa mukaan, osa rahaa, osa muita hyödykkeitä. Jälkimmäiset huutokaupattiin messun jälkeen kirkon pihalla.
Eräs Mwanangwan kirkossa kastetuista oli 2-vuotias Edina Mbonda.
– Halusin tuoda tyttären kasteelle tänään, koska meillä oli seurakunnassa vieraita ja muutenkin erikoinen päivä, kertoi äiti Magdalena Mbonda.
Magdalena Mbondalla on neljä lasta, joista Edina on nuorin. Perhe asuu kirkon lähellä ja Magdalena kertoo käyvänsä jumalanpalveluksessa joka viikko.
– Usko tuli jo äidiltä, jonka kanssa kävin kirkossa pienestä pitäen. Äiti sanoi, että on tärkeää uskoa Jumalaan.
Magdalena on ommellut itse sekä oman että tyttärensä mekot.
– Minulle oli tärkeää, että tyttären mekko on yksivärinen, hän kertoi.
Eräs Mwanangwan kirkossa kastetuista oli 2-vuotias Edina Mbonda. Äiti Magdalena on ommellut itse molempien asut.
Tansanian uskonnollinen kenttä on hyvin moninainen. 70 miljoonan asukkaan ja 120 eri heimon väestö koostuu pääosin kristityistä ja muslimeista. Muslimeja asuu paljon varsinkin rannikolla, kuten Dar es Salaamissa sekä Sansibarin saarella. Kristityistä suurin osa on katolilaisia, mutta myös luterilaisia on paljon.
Animismi on edelleen läsnä monien tansanialaisten elämässä. Tämä näkyy muun muassa siinä, että myös osa kirkon jäsenistä turvautuu hengellisen tuen lisäksi noitatohtoreihin tai muihin perinteisiin parantajiin. Kirkko pyrkii vastaamaan tähän teologisella opetuksella ja harhaoppien torjumisella.
Herbalistien eli kansanparantajien pyöreitä majoja näkyy maanteiden varsilla. Kirkon suhde niihin on käytännönläheinen.
– Meillä oli yhteisiä kokouksia ja opetustuokioita kansanparantajien kanssa. Käänsin suomeksi pitkän videon kansanparantajien lääkkeistä jo 1990-luvun lopulla. Myös koronapandemian aikana luterilainen kirkko neuvotteli kansanparantajien kanssa, muistelee Tansaniassa Lähetysseuran lähettinä pitkään työskennellyt pappi Riitta Heino.
Katolisen kirkon suosio perustuu osaltaan sen harjoittamaan kontekstuaaliseen teologiaan. Sillä tarkoitetaan lähestymistapaa, jossa evankeliumi tulkitaan ja sovelletaan tietyn kulttuurin, yhteiskunnan ja elämäntilanteen mukaan.
– Katolinen kirkko ei ole esimerkiksi kerännyt amuletteja pois kristityiksi kääntyviltä, Heino kuvailee.
Oman mausteen tuovat erilaiset karismaattiset liikkeet. Taistelun sieluista voi havaita katukuvassa, kun kylien läpi ajaa herätyskokouksiin kovaäänisten kanssa kutsuvia autoja. "Väärä teologia" kuuluu kasvavan kirkon puheenaiheisiin, ja siitä muistutettiin myös ELCT:n eli Tansanian luterilaisen kirkon päämajassa järjestetyssä aamunavauksessa.
Kolmen ja puolen tunnin messuamisen jälkeen kuultiin vielä esitys seurakunnan historiasta. Se ulottuu 1970-luvulle.
– Ensimmäinen jumalanpalvelus oli täällä 1972. Kaksi vuotta myöhemmin meille osoitettiin alue, johon saisimme rakentaa oman kirkon. Seurakunnan toiminta alkoi virallisesti seuraavana vuonna, aluksi kahdeksan perheen voimin, kertoi seurakunnan toimintaa esitellyt Merod Marcus Rweguna.
Nykyisen kirkon rakentaminen alkoi vuonna 2008.
– Kirkkoa pystytettiin omin voimin, mutta saimme myös rahallista tukea. Tähän mennessä rakentamiseen on käytetty 68 miljoonaa shillinkiä (noin 22 000 euroa). Oikeastaan olisimme tarvinneet 120 miljoonaa. Meillä on tästä talosta edelleen 50 miljoonaa velkaa.
Mwanangwan seurakuntaan kuuluu nykyisin 100 aikuista ja 150 lasta, yhteensä 250 kastettua kristittyä.
– Olemme avanneet alueelle kaksi uutta seurakuntapiiriä. Meillä on paljon onnistumisia, mutta myös haasteita. Muilla piireillämme ei ole kunnollista kirkkoa, eikä työntekijöillämme vakituista asuntoa. Ei ole myöskään juoksevaa vettä. Olisi iso asia, jos saisimme rakennettua kaivon.
Kun on rakennettu riittävästi kerroksia, saatetaan laittaa pressu päälle ja aloittaa jumalanpalvelukset. Rakentamista jatketaan sitä mukaa, kun saadaan lisää varoja.
Riitta Heino
Kirkot rakennetaan Tansaniassa hyvin yleisesti talkoilla. Rakentaminen edistyy niin kauan kuin rahaa riittää, ja kirkko voidaan ottaa käyttöön keskeneräisenä.
– Kun on rakennettu riittävästi kerroksia, saatetaan laittaa pressu päälle ja aloittaa jumalanpalvelukset. Rakentamista jatketaan sitä mukaa, kun saadaan lisää varoja, Riitta Heino kuvailee.
Myös suomalaisia on matkustanut Tansaniaan talkoisiin. Suomalaiset seurakunnat ovat tukeneet kirkkojen rakentamista myös taloudellisesti.
Tansanialainen jumalanpalvelus on mieleenpainuva kokemus – yhteisön juhlahetki, jossa eri ikäiset antavat parastaan. Musiikki ja liike menevät luihin ja ytimiin. Afromessussa ei todellakaan pönötetä.
Kirkonmenot alkoivat heti aamulla ja kestivät lähes neljä tuntia, vaikka ehtoollista ei tällä kertaa vietetty. Osallistumiseen tarvitaan hyvät istumalihakset. Länsimaisen ihmisen on parasta hörppiä myös runsaasti vettä.
Afrikkalainen messu muistuttaa siitä, että kirkko ei ole pelkkä rakennus vaan ennen kaikkea elävä yhteisö.
Afrikkalaisessa messussa riittää laulu- ja tanssiesityksiä. Tässä näytteen antaa seurakunnan lapsikuoro.
Kasteosuudessa kastettiin useita kymmeniä ihmisiä. Tarvetta on, koska väestönkasvu on Tansaniassa nopeaa, ja myös kristilliset seurakunnat kasvavat.
Kirkonmenot alkoivat heti aamulla ja kestivät lähes neljä tuntia, vaikka ehtoollista ei tällä kertaa vietetty. Osallistumiseen tarvitaan hyvät istumalihakset. Länsimaisen ihmisen on parasta hörppiä myös runsaasti vettä.
Johanna Erjonsalo
Tansanialainen jumalanpalvelus on mieleenpainuva kokemus. Se muistuttaa siitä, että kirkko ei ole pelkkä rakennus vaan ennen kaikkea elävä yhteisö.
Teksti: Markus Luukkonen, kuvat: Johanna Erjonsalo
Kirjoittaja ja kuvaaja osallistuivat Suomen Lähetysseuran järjestämälle toimittajamatkalle, jonka rahoittajia olivat ulkoministeriö ja Lähetysseura.
Tietokulma
Vilpillisiksi epäillyt vaalit
Suomalaisille toimittajille räätälöidyn matkan jälkeen tilanne Tansaniassa on muuttunut dramaattisesti.
28.–29.10. järjestettiin presidentin- ja parlamenttivaalit, jotka olivat kansainvälisten vaalitarkkailijoiden mukaan vilpilliset. Pääoppositiopuolueen johtaja on ollut vangittuna maanpetossyytteillä, eikä presidentiksi uudelleen 98 prosentin äänivyöryllä nimitetyn Samia Suluhu Hassanin pääasiallisten kilpailijoiden annettu osallistua vaaleihin. Vaalien aikana on ollut väkivaltaisia mielenosoituksia. Internetissä on ollut verkkosensuuriin viittaavia katkoja. Sananvapautta on rajoitettu myös pelottelemalla kansalaisia.
Suomi on jo pannut jäihin uuden kehitysyhteistyön maaohjelman, ja myös Lähetysseura on evakuoinut työntekijöitään Tansaniasta.
Lähetysseuran toiminnanjohtaja Pauliina Parhiala kuitenkin arvioi 4.11. Ylelle, että järjestön kirkollinen toiminta ja kehitysyhteistyö jatkuvat levottomuuksista huolimatta suhteellisen normaalisti. Mahdolliset vaikutukset näkyvät pidemmällä aikavälillä.
Lue muut jutut Tansaniasta:
