Urkuviikolla näkyy Pauli Pietiläisen kädenjälki – villeimmät ideat jäävät silti vielä odottamaan

Urkuviikon johtaja Pauli Pietiläinen ei ole sulkenut ovea erikoisiltakaan tempauksilta. "Olen miettinyt, millainen mahtaisi olla Lahden Toriparkin akustiikka. Ehkä vielä joskus järjestämme siellä konsertin." Kuva: Markku Lehtinen

Lahden kansainvälistä urkuviikkoa vietetään jälleen elokuussa. 47. kerran järjestettävän perinteikkään tapahtuman on nyt toistamiseen suunnitellut Pauli Pietiläinen.

Pietiläinen on työskennellyt urkuviikon johtajana vuodesta 2017. Ensimmäinen festivaali vietiin vielä läpi Pietiläisen edeltäjän, talvella 2017 edesmenneen Erkki Krohnin suunnitelmien mukaan.

Krohn suunnitteli vetonauloiksi erikoisia yleisötapahtumia. Konsertteja vietiin esimerkiksi kelluvalle lautalle ja Mustankallion tunneliin, ja jopa Harley-Davidsonin päristely kelpasi materiaaliksi urkusävellykselle.

Pauli Pietiläinen on aloittanut edeltäjäänsä maltillisemmin, mutta yhtä lailla Pietiläinen pyrkii esittelemään urkuja hyvin monipuolisissa käyttötarkoituksissa.

Tämä vuoden festivaalilla on kaksi isoa tuotantoa. Viimeiset kiusaukset -ooppera esitetään Lahden Ristinkirkossa kahdesti. Sibeliustalossa soi latinalais-amerikkalaiseen musiikkiin syventyvä Organo Latino, jonka yhteydessä nähdään paitsi urkujensoittoa myös esimerkiksi soitinyhtye, festivaalikuoro sekä tanssijoita.

– Voisihan meillä olla urkukonsertteja ilta toisensa jälkeen, mutta olisiko se riittävän kiinnostavaa? Urut on tälläkin kertaa mukana kaikissa konserteissa, ei kuitenkaan aina pääroolissa, Pietiläinen luonnehtii.

Pietiläinen ei ole sulkenut ovea erikoisiltakaan tempauksilta.

– Olen esimerkiksi miettinyt, millainen mahtaisi olla Lahden Toriparkin akustiikka. Ehkä vielä joskus järjestämme siellä konsertin.

Ooppera on iso satsaus

Oopperan tuominen on iso satsaus pienehkölle festivaalille. Pietiläinen huomauttaa, että asiaan liittyy myös taloudellinen riski. Viimeiset kiusaukset on Joonas Kokkosen kaksinäytöksinen ooppera, jonka kantaesitys nähtiin 1975. Suomen tunnetuimpiin kuuluva ooppera kertoo maallikkosaarnaaja Paavo Ruotsalaisesta.

Solisteja on toistakymmentä, ja nimiroolissa kuullaan Juha Pikkaraista. Teoksen ohjaa lahtelainen Jukka Saarman, ja mukana ovat muun muassa Lahden Bach-kuoro sekä kapellimestari Esa Heikkilä. Orkesteriosuudet hoituvat tällä kertaa uruilla ja pianolla.

Urkuviikon ohjelmassa on myös perinteisiä urkukonsertteja eli resitaaleja. Yhdysvalloissa asuvat Kalle Toivio ja Monica Czausz esiintyvät peräkkäisinä iltoina Ristinkirkossa. Mukkulan kirkon renessanssi- ja barokkiurut soivat omassa konsertissa, jonka esiintyjät Babette Mondry, Tuomas Kaipainen sekä Sabine Kaipainen saapuvat Sveitsin Thunista.

Ristinkirkon puistikossa lauletaan Allsång på Skansen -hengessä. Yhteislaulutilaisuuksilla on nyt nostetta, ja penkit olivat viime vuonnakin täynnä pienestä sateesta huolimatta.

Festivaalin budjetti on noin 120 000 euroa. Taloudelliset puitteet ovat säilyneet jo vuosikausia ennallaan, ja menneiden vuosien velatkin on nyt maksettu.

Notre-Damen urut säväyttivät

Pariisin Notre-Damen kirkon urkureista Olivier Latry sekä Vincent Dubois ovat vierailleet urkuviikolla aikaisemmin, mutta heitä ei tällä kertaa festivaalilla nähdä.

Pietiläisellä on myös henkilökohtainen tuntuma toukokuussa dramaattisesti palaneeseen katedraaliin.

– Minulla oli 1990-luvulla tilaisuus soittaa Notre-Damen uruilla pieni konsertti.

Pietiläisen mukaan urut olivat maineensa veroiset. Hän huokaileekin tyytyväisenä, että tulipalo ei niellyt soitinta.

– Notre-Damen uruissa on mahtavaa voimaa. On Luojan lykky, että tällainen upea soitin säilyi ehjänä.

Lahden Kansainvälinen Urkuviikko 5.–11.8. Ohjelmatiedot osoitteessa www.lahtiorgan.fi.

Markus Luukkonen

Jaa artikkeli