Pastori sanoittaa uskon kieltä uusiksi

Hannu Lehdeskosken toisinajattelu juontaa hänen 2000-luvun alussa kokemaansa kriisiin.

Hannu Lehdeskoski on ollut pappi 27 vuotta. Hän on tällä hetkellä Mukkulan alueen pastori, mutta työnkuva painottuu jatkossa keskustelevan työn suuntaan. Kuva: Pekka Paloranta

Kirkolla on upea tuote. Siitä kertominen on kuitenkin ongelmallista, koska perinteinen kirkollinen kieli ja ilmaisut eivät kohtaa nykyajan ihmistä. Keski-Lahden seurakunnan pastori Hannu Lehdeskoski haluaa löytää tämän päivän sanat, jotka eivät menisi ihmisiltä ohi.

Mitä tarkoittavat sanat: usko, kristitty, pelastus, iankaikkinen elämä?

Samoin puhe helvetistä, taivaasta ja synnistä menee myös usein yli nykyihmisen ymmärryksen. Noilla sanoilla ei Lehdeskosken mielestä ole enää sellaista tehoa ja merkitystä kuin aikaisemmin.

– Ne olivat aikoinaan keinoja ihmisten hallitsemiseksi, mutta ei kirkolla ole enää sellaista valtaa.

Jeesus ylitti sellaisia raja-aitoja, joita ei ollut tapana ylittää. Hannu Lehdeskoski

Raamatun historiallinen näkökulma

Lehdeskosken toisinajattelu juontaa hänen 2000-luvun alussa kokemaansa kriisiin.

– Tuli olo, että olin jo sanonut kaiken seurakuntalaisille. Kirkon "Kaanaan kieli" ei elänyt minulle enää.

Pastori mietti vakavasti ammatinvaihtoa ja aloitti opinnotkin tätä varten. Toisiin ajatuksiin miehen sai käsiin osunut Marcus J. Borgin kirja Kristinuskon sydän.

Borg kirjoitti avoimesti juuri niistä asioista, joista Lehdeskoski oli tuntenut tarvetta puhua.

– Mitä kaikkea voisin sanoa? Voinko puhua siitä, mitä historiallis-kriittisen raamatuntutkimuksen kautta olen saanut selville?

Raamatun historiallinen näkökulma on ollut lähivuosiin asti vain teologisten tiedekuntien asia. Nyt Lehdeskoski haluaa tuoda kaiken kansan tietoisuuteen.

Pastori oikeilla jäljillä

Kuluneet vuodet ovat osoittaneet, että pastori on oikeilla jäljillä. Lukemattomat saarnat ja puheet, blogitekstit sekä kirjastossa pidetyt Raamattu-aiheiset luennot ovat saaneet hyvää ja kannustavaa palautetta.

Toki on tullut myös kielteisiä kommentteja: ei noin voi sanoa!

– Myös luterilaisuuteni on asetettu kyseenalaiseksi, Lehdeskoski kertoo.

Harhaoppiseksi miestä tuskin voi moittia:

– Kerron kyllä aina, miten kirkko kustakin asiasta opettaa, vaikka itse ajattelenkin eri tavalla. Kerron myös, etteivät minunkaan ajatukseni ole koko totuus. Jos sanon "Jumala on Rakkaus", sekään ei ole koko totuus, vaan likiarvo totuudesta, Lehdeskoski muotoilee.

Totutusta poikkeava näkökulma

Lehdeskoski kehottaa tutkimaan Raamatun kertomuksia totutusta poikkeavasta näkökulmasta. Raamatun kirjat ovat ihmisten tulkintaa Jumalan toiminnasta maailmassa. Vanha testamentti on Israelin kansan kirjaamaa ja Uusi testamentti kristillisen kirkon kirjaamaa tulkintaa.

– Kertomukset kuvaavat antiikin ajan ihmistä, jonka elinympäristö ja näkemys maailmasta ovat ihan erilaisia kuin meillä nyt.

Siksi olisikin hyvä keskittyä kertomuksissa kuvattujen ihmisten kokemuksiin. Lehdeskoski ottaa esimerkiksi kertomuksen, jossa Jeesus parantaa spitaalisen.

Silloisessa yhteiskunnassa spitaaliin sairastuminen merkitsi ihmisarvon menetystä ja ulkopuolelle joutumista. Mutta Jeesus meni spitaalisen luokse ja kohtasi hänet samanarvoisena ihmisenä.

– Spitaalia sairastava sai kokea saavansa ihmisarvonsa takaisin. Hän koki, että taudista huolimatta hänet hyväksytään ja pidetään arvokkaana. Sellaista kohtelua kaipaa meidänkin aikamme ihminen.

Jeesus toimi radikaalisti

Lehdeskoski korostaa Jeesuksen tekojen radikaalia luonnetta.

– Jeesus ylitti sellaisia raja-aitoja, joita ei ollut tapana ylittää.

Nykyäänkin riittää raja-aitoja, joiden ylittämistä ei katsota hyvällä.

– Meidän aikamme raja-aitoja ovat esimerkiksi köyhyys, turvapaikanhakijat ja seksuaalivähemmistöt, Lehdeskoski listaa.

Lehdeskoski pitää mielellään narratiivisia eli kerronnallisia saarnoja. Niissä kristillisyyttä on sanoitettu uudelleen ja tuotu ydinsanoma lähelle nykyaikaa. Samassa saarnassa esiintyvät prostituoitu nuori nainen, konkurssin kokenut yrittäjä ja homomies. Kaikkia yhdistää sama halu: tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on.

Useita yleisötilaisuuksia

Totutusta poikkeavia näkökulmia kristinuskoon ja Raamattuun on tarjolla aiheesta kiinnostuneille myös yleisötilaisuuksien muodossa.

Uudenlaista toimintatapaa edustaa kaikille avoin uskontokeskustelun työpaja, joka kokoontuu ensimmäisen kerran 3.4. kello 18 Marian Kammarissa Lahdessa. Työpajaa vetävät pastorit Hannu Lehdeskoski ja Kai Henttonen sekä filosofian tohtori Matti Heiliö.

Kirjojen kirja -illat Lahden kaupunginkirjastossa jatkuvat keväällä. Luento- ja keskustelutilaisuudet pidetään 21.3., 11.4. ja 16.5.

Aikuisten raamattuleirit ovat saaneet hyvän vastaanoton. Seuraava leiri pidetään Luomaniemen leirikeskuksessa 8.–10.11.

Pekka Paloranta

Jaa artikkeli